Scris
de Marin Neacșu
Pensionari
militari fericiți că li s-au mărit pensiile
(aceștia sunt
singurii ”pensionari militari” care au pensii speciale)
Aşa
cum spuneam acum câteva zile, nici nu a început bine anul şi
Ministerul Apărării Naţionale ne-a bombardat cu ordine şi
precizări privind calcularea pensiei, normele de aplicare, etc etc.
Trebuie să recunoaştem că e mai bine decât nimic, aşa că gestul
în sine este de apreciat şi nu ne cade nasul să spunem asta. Numai
că atunci când documentele respective sunt incomplete sau
propagandistice sau conţin unele prevederi neplăcute, parcă nu îţi
mai vine să te bucuri.
Am
luat la puricat Ordinul Ministrului numărul 123/2015 ca şi
Informaţiile esenţiale privind aplicarea L-223 şi am constatat
unele aspecte care m-au pus pe gânduri.
1.
Prima întrebare pe care mi-am pus-o este de ce a simţit nevoia
domnul ministru să elaboreze alte norme privind încadrarea în
condiţiile de muncă. Iniţial am crezut că acestea se schimbă sau
că vom avea în sfârşit ocazia să aflăm şi noi, pensionarii, în
ce grupe de muncă ne încadrăm, care sunt criteriile şi cine
beneficiază de ele, deci că se va desecretiza celebra anexă 1.
Canci ! Păstrând prostul obicei introdus de Oprea et Co, actualul
ministru, probabil sfătuit de aceiaşi consilieri continuă să
trateze pensionarii cu secretomanie, deşi MODUL DE CALCUL A PENSIEI
NU CONSTITUIE UN SECRET DE STAT , NICI MĂCAR DE SERVICIU. Şi atunci
se pune întrebarea de ce se păstrează acea anexă la secret?
Conducerea ministerului ar spune că nu e bine să ştie civilii care
sunt aceste criterii, pentru că vezi Doamne, ar isca discuţii. Ce
discuţii ? Este ceva ilegal în ele? Este ceva gen pensiile
parlamentarilor? Nu. Oricum, civilii ar trebui să înţeleagă că
aşa cum militarii nu pot beneficia de unele drepturi la care toată
societatea civilă are acces, au şi drepturi care să compenseze
aceste interdicţii şi cu asta basta. Dacă însă vom continua să
păstrăm o secretomanie prost aplicată, vom alimenta insinuările
sau atacurile la adresa pensiilor militare pe care unii le
cataloghează drept pensii speciale. Să fim serioşi şi să
clarificăm acest aspect odată pentru totdeauna: pensii speciale
sunt cele ale magistraţilor, parlamentarilor, „aleşilor neamului”
ŞI NU AU NICI LOGICĂ NICI BUN SIMŢ ŞI NIMIC SFÂNT şi nici
corespondent în nici o ţară din lume. Militarii au pensii militare
aşa cum există şi în alte ţări membre NATO. Adevărul este că
acea anexă este ţinută la secret pentru a se putea face cu ea ce
s-a făcut în perioada Oprea când pensiile au fost calculate după
bunul plac al condeierilor sau apartenenţa la UNPR.
La
fel de adevărat este că aceleaşi norme mai prevăd şi unele
aberaţii prin care unele funcţii ale celor din servicii sau de pe
la birouri privilegiate au fost încadrate la „alte condiţii”
sau speciale fără nici o justificare, doar aşa pentru că ochii
albaştri si-au impus punctul de vedere.
Această
anexă este practic secretizată pentru a nu şti militarii, nu
civilii ce conţine şi a nu se isca discuţii interne. Aşa s-a
făcut că datorită unui ordin interpretativ dar ilegal al domnului
-îmi vine greu să spun general- Seserman mulţi pensionari nu au
putut beneficia şi nici măcar avea cunoştinţă de prevederile
HG-1019 CARE COMPLETA, NU MODIFICA ŞI NICI ÎNLOCUIA HG -1294.
Datorită acestor secrete şi secretizări,
pensia multor militari a fluctuat fără nici o explicaţie, după
cum bătea vântul iar deciziile de pensionare curgeau câte 2-3
într-un plic. Este timpul să se pună capăt acestei bătăi
de joc şi să se dea dreptul militarilor să ştie cum li se
calculează pensia, FIE CĂ SE DESECRETIZEAZĂ ANEXA ŞI TOATE
DOCUMENTELE PRIVIND CALCULUL PENSIEI, FIE CĂ ACESTE DOCUMENTE SE PUN
LA DISPOZIŢIA PENSIONARULUI, SPRE STUDIU, ÎN CMZ-uri, pentru că
ESTE NECONSTITUŢIONAL SĂ CALCULEZI SALARIUL SAU PENSIA CUIVA FĂRĂ
A-I DA DREPTUL SĂ VERIFICE DACĂ DOCUMENTELE ŞI CALCULELE SUNT
CORECTE.
2.
Faţă de precedentul ordin, M116/2012, abrogat prin prezentul ordin,
se constată următoarele date, unele pozitive, altele negative, după
cum urmează:
Pozitive:
a.
Art.5(1) prevede că locurile de muncă în condiţii deosebite,
speciale şi alte condiţii se stabilesc de comandantul fiecărei
structuri, la propunerea unei comisii din care fac parte 6 ofiţeri.
În vechiul ordin, această comisie nu exista, comandantul având
drept de viaţă şi de moarte.
b.
Art6(1)specifică faptul că veridicitatea datelor din fişa cu
evidenţa locurilor de muncă ale personalului este certificată de
şeful structurii resurse umane a fiecărei unităţi, cu semnătură
şi notarea „certific exactitatea datelor” ceea ce duce la o
asumare a răspunderii de către cineva, nu ca până acum, când
nimeni nu era responsabil şi nu putea fi tras la răspundere pentru
greşelile în calculul pensiei.
c.
Art.9(1,2) dă dreptul celor care participă la cursuri de
specialitate să beneficieze de condiţiile specifice locului unde
şi-au desfăşurat cursurile şi activităţilor desfăşurate. Până
acum, cei care participau la cursuri sau specializări, erau trecuţi
pe perioada respectivă la condiţii normale, indiferent că erau
cursuri DIU, de bucătari sau cursuri unde se făcea paraşutism,
alpinism sau scufundări.
d.
Art 9(3) prevede că cei care au făcut parte din comisiile de
asanare beneficiază pe tot anul de „alte condiţii” dacă au
efectuat cel puţin o astfel de activitate în anul respectiv.
e.
Art.10(5) prevede de asemenea că certificarea datelor cu privire la
locurile de muncă transmise de unităţile unde a fost detaşat
militarul se face atât de şeful de cadre cât şi de comandantul
unităţii, cu semnătură şi ştampilă, asigurând astfel o mai
mare responsabilitate pentru cel care până acum semna ca primarul.
Negative :
a.
Art 6(6) prevede că fişa de evidenţă
cu locurile de muncă se întocmeşte pe baza documentaţiei
existente la unitate (pentru cei care urmează să iasă la pensie)
sau a adeverinţei eliberate de unităţile deţinătoare de arhive
sau memorii, (pentru cei deja pensionaţi) la cererea beneficiarului.
„ Adeverinţele se solicită de către persoanele interesate
unităţilor militare în care au fost încadrate ori structurilor
care au preluat arhivele unităţilor militare desfiinţate,
transformate sau redimensionate, numai pentru situaţiile în care
condiţiile de muncă deosebite, condiţiile speciale şi alte
condiţii nu rezultă cu certitudine sau nu au fost evidenţiate în
memoriul original/dosarul personal.” Întrebare de baraj pentru
domnul ministru Motoc, cel care a semnat acest ordin verificat
juridic- probabil – de domnul Maciu: de unde
ştie beneficiarul pensionar dacă datele “ nu rezultă cu
certitudine sau nu au fost evidenţiate în memorial original,, atâta
vreme cât nu este deţinător de arhivă şi nici nu are acces la
criteriile de stabilire a condiţiilor de muncă, anexa fiind
secretizată? Domnule ministru, ce spuneţi nu stabiliţi o
responsabilitate şi pentru cei care semnează ordine fără să le
înţeleagă?
b.
Art.6(8) prevede că : „Pentru
situaţiile în care condiţiile de muncă deosebite, condiţii
speciale şi alte condiţii nu rezultă cu certitudine, nu au fost
evidenţiate în memoriul original/dosarul personal ori încadrarea
în acestea a fost reconsiderată, centrele
militare/ structurile militare care au în păstrare memoriile
originale/ dosarele personale ale personalului militar în
rezervă/retragere, la cerere,întreprind
toate demersurile necesare în scopul obţinerii adeverinţelor de la
unităţile militare în care acestea au fost încadrate ori de la
structurile care au preluat arhivele unităţilor militare
desfiinţate, transformate sau redimensionate.” Aici intervin două
aspecte.
Primul
este că nu se specifică cine trebuie să facă cererea şi cui
anume.
A
doua problemă este ca şi în cazul de mai sus- că
cel care se presupune că ar trebui să facă cererea, respectiv
pensionarul, nu are de unde să ştie dacă datele sunt
corecte/complete sau nu, pentru că nu are la dispoziţie nici
datele, nici anexa despre care vorbeam. În această situaţie,
pensionarul rămâne cu situaţia întocmită greşit sau incomplet.
Poate îi spune cineva domnului ministru să facă necesarele
corecturi, pentru că noi pensionarii nu putem pune în practică
prevederile art 6.
c.
Art.13. prevede că „Centrele militare sau structurile
militare, care au în păstrare memoriile originale/dosarele
personale ale personalului militar în rezervă/retragere, la cererea
acestuia, înaintează fişele cu locurile de muncă/adeverinţele
caselor de pensii sectoriale ale Ministerului Apărării Naţionale,
Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii
sau celorlalte instituţii din sistemul de apărare, ordine publică
şi securitate naţională.”
Întrebare: de
ce este nevoit pensionarul să facă această cerere?
Ne întoarcem la situaţia din 2010?Nu cumva şi doamna Lupu a rămas
pe undeva prin structuri? Domnul Motoc nu cunoaşte sau nu îşi
aminteşte scandalul generat de trimiterea pensionarilor pe la
unităţile deţinătoare de arhivă? ASTA ESTE REFORMA ŞI REPARAŢIA
PE CARE O PROMITE GUVERNUL CIOLOŞ ŞI O APLICĂ DOMNUL MOTOC? Sau
domnul Motoc speră ca unii pensionari să nu cunoască sau să nu
mai fie în măsură să facă aceste cereri şi astfel bugetul
ministerului să aibă “de suferit” cât mai puţin? Sunteţi
cinic domnule ministru şi începeţi să semănaţi cu Boc.
3.
Există în lege un articol care ridică mari semne de întrebare.
Ori eu nu înţeleg şi atunci îmi cer scuze pentru incompetenţă,
ori ne aflăm în faţa unei declaraţii ciudate. Art 11 al Ordinului
M-123 spune că :„Personalul militar care lucrează în condiţii
de muncă deosebite sau condiţii speciale potrivit Legii nr.
263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările
şi completările ulterioare, altele decât cele prevăzute în anexa
nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.294/2001, cu modificările
ulterioare, beneficiază de încadrarea în condiţii de muncă
potrivit legii.”
Întrebări:
–
Care sunt acele prevederi, altele decât cele prevăzute în anexa 1
a HG 1294 ŞI DE CE UNII BENEFICIAZĂ DE UNELE PREVEDERI IAR ALŢII
NU? Uită domnul ministru că unul din principiile L- 223 pe care
spune că o aplică este EGALITATEA DE TRATAMENT? Să fie oare acele
prevederi, cele conţinute de HG-1019? Dacă da, de ce se aplică
numai celor ieşiţi la pensie în baza Legii 263 şi nu tuturor
pensionarilor aşa cum ar fi trebuit şi cum specifică chiar Legea
223, pentru că aceasta menţionează că toţi pensionarii aflaţi
în plată beneficiază de prevederile HG1294 CU MODIFICĂRILE ŞI
COMPLETĂRILE ULTERIOARE, deci inclusiv HG-1019, care completează,
nu anulează HG-1294. Se face din nou discriminare? Eu ştiam că
Seserman a ieşit la pensie, sau a fost reîncadrat pe funcţie
civilă, ca alţii, nu spun cine, cumnaţi importanţi.
–
Ce înseamnă că aceştia beneficiază de “încadrarea
în condiţile de muncă potrivit legii” ? Din modul în
care este formulat articolul, rezultă că ori doar ei beneficiază
de încadrarea în condiţiile de muncă conform legii, iar ceilalţi
nu, ori că aceştia nu au beneficiat până acuma de condiţii de
muncă conform legii şi de acuma vor beneficia. ORICUM AR FI,
ARTICOLUL RIDICĂ MARI SEMNE DE ÎNTREBARE VIZAVI ATÂT DE INTENŢIILE
CÂT ŞI DE EXPRIMAREA CELUI CARE L-A CONCEPUT.
4.
Şi acum un alt aspect foarte ciudat, EU
I-AS SPUNE PENAL. Deşi nici L-223/2015, nici Ordinul M
123/2015 şi nici OUG 57/2015 nu prevăd nimic despre categoria celor
pensionaţi înainte de 2011, PRIVIND CONDIŢIILE DE MUNCĂ, pe
pagina MApN la rubrica pensii militare, acolo unde găsim
informaţiile privind documentele care dirijează pensiile militare,
găsim printre precizările Casei de pensii Sectoriale a MApN la
punctul 1, „Informaţii esenţiale pentru beneficiarii Legii nr.
223/2015″, la punctul 5, există indicaţia ca cei care au fost
pensionaţi înainte de 1 Ianuarie 2011, să “adreseze o solicitare
centrelor militare în a căror rază teritorială îşi au
domiciliul, în vederea REÎNCADRĂRII
ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE ÎN CONDIŢII DE MUNCĂ similar
prevederilor aplicabile militarilor în activitate, în conformitate
cu legislaţia actuală. ”HOPA
HENŢ! Cum prevederea respectivă nu este trecută nici în lege şi
nici în ordinul ministrului, dar nici explicată, solicit pe această
cale celor care au făcut precizarea să specifice în baza cărui
ordin au cerut ceva neprevăzut în lege şi nici în metodologie.
Cum
mintea încă mă mai duce, pot intui care este motivul acestei
cereri. Cei ieşiţi la pensie până în 2011 nu au beneficiat –ÎN
MOD ABUZIV ŞI ILEGAL – de prevederile HG -1019 iar acum se
urmăreşte –probabil- repararea acestei ilegalităţi, DAR FĂRĂ
A SE RECUNOAŞTE OFICIAL CĂ S-AU COMIS ABUZURI. M-aş bucura să
fie aşa, dar nu este suficient, pentru că în baza aceleiaşi
HG-1019 regimul Oprea, MApN, prin domnul colonel – în rezervă în
acest moment, dar şef al CMZ Bucureşti în acel moment- Viorel
Stoica a emis în anul 2012 o serie de documente ILEGALE, cu caracter
penal numite „completare la fişa cu locurile de muncă” prin
care pensiile unor pensionari, care scăzuseră considerabil în
urma recalculării şi revizuirii, au fost „ajustate” în aşa
fel încât să nu provoace scandal în masă în rândul
pensionarilor şi să amelioreze şocul. Numai că odată cu
schimbarea regimului, după luna Mai 2012 o comisie a noului ministru
a constatat cădocumentele erau întocmite ilegal pentru că CMZ
Bucureşti nu avea nici un drept să elibereze astfel de documente
pentru persoane care nu îşi desfăşuraseră activitatea în zona
sa de activitate şi astfel începând cu luna Mai pensiile acestora
au fost din nou ciuntite şi ei puşi să dea banii înapoi deşi nu
ei comiseseră ilegalitatea. Sper că pensionarii îşi mai amintesc
calvarul deciziilor din perioada respectivă, calvar datorat
aplicării acestei HG după cum ordona partidul de suflet al domnilor
Pricină şi Iliescu. Deşi comisia respectivă a constatat emiterea
unor documente ilegale, (contrare art 1. Alin 2 din OG1/2011), nici
până în ziua de azi emitentul şi semnatarul acelor documente,
care au cauzat drame în unele familii, nu a fost tras la răspundere,
iar personajul sau personajele îşi mănâncă liniştiţi pensia ca
şi domnul Vişinescu până acum un an. Se gândeşte cineva să
facă lumină şi dreptate în acest caz domnule Motoc sau mergeţi
pe burtă ca şi până acum cu doamna Oti la timonă?
Deci
nu cumva această indicaţie venită din partea Casei de Pensii
Sectorială a MApN este menită să corecteze greşeala sau abuzul
generat de neaplicarea HG-1019 celor pensionaţi înainte de 2011? ÎN
ACEST CAZ, REPARAŢIA NU ESTE COMPLETĂ, PENTRU CĂ PENSIONARII
TREBUIE SĂ PRIMEASCĂ NU NUMAI DREPTURILE CUVENITE DE ACUM ÎNCOLO
CI ŞI PE CELE DE CARE NU AU BENEFICIAT ÎN PERIOADA 2011 -2016,
RESPECTIV DIFERENŢELE DINTRE SUMELE DATORATE APLICĂRII HG-1019 ŞI
CELE PRIMITE ÎN PERIOADA 2011-2016.
De
aceea eu consider că şeful casei de pensii este dator cu lămurirea
acestui aspect a acestui punct 5 din informaţiile postate pe pagina
MApN, cu atât mai mult cu cât nici în Legea 223/2015 şi nici în
OG-57/2015 sau ordinul M-123/2015 nu se face referire la această
obligaţie sau prevedere. CINE RĂSPUNDE? Dar pentru ilegalităţile
comise şi pierderile de vieţi datorate acestor abuzuri până acum
?
Poate
cei care se vor întâlni luni 11.01.2016 pentru a discuta
prevederile OUG-57 sau pentru a celebra nu ştiu câţi ani de la
înfiinţare, sau pentru a marca o nouă activitate şi a se
felicita, vor pune în discuţie şi acest subiect şi vor găsi
printre activităţile viitoare şi o sesizare către domnul ministru
prin care să solicite lămuririle ŞI REPARAŢIILE de rigoare.
Sugestii
:
Având
în vedere cele expuse mai sus, sugerez celor care vor să pună în
aplicare instrucţiunile, sfaturile şi prevederile ultimelor
documente să facă aceste cereri şi să ceară în ele, atât
şefului Casei de pensii cât şi şefilor CMZ să aplice prevederile
L223/2015, OUG-57/2015 şi ordinului ministrului apărării naţionale
M-123/2015 cu privire la calcularea pensiei, fără a specifica ce
date trebuie să le înainteze sau să transmită, pentru a nu se
trezi cu răspunsuri gen”Datele cerute nu sunt prevăzute în lege,
vă rugăm reveniţi cu precizări” sau „datele nu se regăsesc
în baza noastră de date, faceţi altă cerere prin care să vă
căutăm datele”. Practic, nu e nevoie de aceste cereri atâta
vreme cât pensionarul nu ştie ce date există la CMZ sau dacă sunt
complete sau nu şi nu ştie nici în ce condiţii beneficiază de
condiţii de muncă, anexele fiind secrete, iar Casa de Pensii şi
CMZ ul ştiu ce date sunt necesare şi unde să le găsească, din
memoriul personal. Cerând însă să aplice prevederile legii, îi
obligaţi să îşi ia toate măsurile şi să caute toate datele
fără a mai fi nevoie de altă cerere, pentru că ea este acoperită
de cererea de a fi respectată legea.
Numai
că cei care au întocmit aceste ordine absurde speră ca militarii
să nu facă aceste cereri sau speră că până să le „găsească”
ei şi să dea răspuns cererilor, pensionarul trece în lumea celor
drepţi şi aşa scutesc statul de plata unor drepturi cuvenite.
Pentru
a evita acest neajuns recomand celor care fac aceste cereri ( mai
ales celor care fac cerere pentru recuperarea unor sume) să
specifice în cerere că în cazul în care din motive obiective nu
vor putea intra în posesia drepturilor cuvenite, acestea să fie
înmânate unuia din membrii de familie, specificând numele şi
datele de identificare ale acestuia. În felul acesta Casa de Pensii
este obligată să dea aceste drepturi moştenitorului în cazuri de
deces. Altfel, aceştia nu vor primi nimic pentru că cererea este
făcută în nume personal iar pentru a intra în posesia sumelor
(sau a unei părţi din ele) moştenitorii vor trebui să facă şi
ei altă cerere, dar legea nu specifică ce se întâmplă în acest
caz şi pe acest viciu legislativ contează şi
legiuitorul să mai „recupereze” unele sume.
http://cps.mapn.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/Doc223/Ordinul%20ministrului%20apararii%20nationale%20nr.%20123%202015.pdf
http://cps.mapn.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/Doc223/Informatii%20esentiale%20pentru%20beneficiarii%20Legii%20223%20din%202015.pdf
http://lege5.ro/en/Gratuit/gmydcmjt/hotararea-nr-1294-2001-privind-stabilirea-locurilor-de-munca-si-activitatilor-cu-conditii-deosebite-conditii-speciale-si-alte-conditii-specifice-pentru-cadrele-militare-in-activitate
http://www.huhurez.com/2014/03/anexa-nr1-la-hg-12942001-cu-conditiile.html
va salut
RăspundețiȘtergerela data trecerii in rezerva ( 03.03.1990) eram Lt. maj. geniu.
referitor la art 9 pct 3 :
am solicitat UM la care am lucrat o adresa din care sa rezulte sedintele de distrugeri la care am participat . din adresa nu rezulta ca am facut sau nu , parte din comisia de asanare. In schimb , regulamentul G 4 , manualul de distrugeri prevede ca la terminarea sedintelor de distrugeri se efectueaza asanarea terenului.
Nici nu mai stiu daca in Proiect sau OZU se facea vreo specificatie referitoare la asanarea terenului, oricum regulamentul prevede ca se efectueaza.
Dupa aparitia legii 223/2015, am solicitat pensie pentru activitatea de militar.
Am fost incadrat in grupa 1 de munca, asta insemnind un spor de 1.5 la anii lucrati.
Sa inteleg ca adresa de la UM , neavind specificatia "a facut parte din echipa de asanare " , nu a fost luata in considerare ? sau sa abrogat ordinul M 123/2015 ?pentru un eventual raspuns va rog contact la adresa de mail mihaieuegn1959@gmail.com