vineri, 8 ianuarie 2016

Astăzi despre M-123/2015

Scris de Marin Neacșu

Pensionari militari fericiți că li s-au mărit pensiile
(aceștia sunt singurii ”pensionari militari” care au pensii speciale)

     Aşa cum spuneam acum câteva zile, nici nu a început bine anul şi Ministerul Apărării Naţionale ne-a bombardat cu ordine şi precizări privind calcularea pensiei, normele de aplicare, etc etc. Trebuie să recunoaştem că e mai bine decât nimic, aşa că gestul în sine este de apreciat şi nu ne cade nasul să spunem asta. Numai că atunci când documentele respective sunt incomplete sau propagandistice sau conţin unele prevederi neplăcute, parcă nu îţi mai vine să te bucuri.
     Am luat la puricat Ordinul Ministrului numărul 123/2015 ca şi Informaţiile esenţiale privind aplicarea L-223 şi am constatat unele aspecte care m-au pus pe gânduri.
     1. Prima întrebare pe care mi-am pus-o este de ce a simţit nevoia domnul ministru să elaboreze alte norme privind încadrarea în condiţiile de muncă. Iniţial am crezut că acestea se schimbă sau că vom avea în sfârşit ocazia să aflăm şi noi, pensionarii, în ce grupe de muncă ne încadrăm, care sunt criteriile şi cine beneficiază de ele, deci că se va desecretiza celebra anexă 1. Canci ! Păstrând prostul obicei introdus de Oprea et Co, actualul ministru, probabil sfătuit de aceiaşi consilieri continuă să trateze pensionarii cu secretomanie, deşi MODUL DE CALCUL A PENSIEI NU CONSTITUIE UN SECRET DE STAT , NICI MĂCAR DE SERVICIU. Şi atunci se pune întrebarea de ce se păstrează acea anexă la secret? Conducerea ministerului ar spune că nu e bine să ştie civilii care sunt aceste criterii, pentru că vezi Doamne, ar isca discuţii. Ce discuţii ? Este ceva ilegal în ele? Este ceva gen pensiile parlamentarilor? Nu. Oricum, civilii ar trebui să înţeleagă că aşa cum militarii nu pot beneficia de unele drepturi la care toată societatea civilă are acces, au şi drepturi care să compenseze aceste interdicţii şi cu asta basta. Dacă însă vom continua să păstrăm o secretomanie prost aplicată, vom alimenta insinuările sau atacurile la adresa pensiilor militare pe care unii le cataloghează drept pensii speciale. Să fim serioşi şi să clarificăm acest aspect odată pentru totdeauna: pensii speciale sunt cele ale magistraţilor, parlamentarilor, „aleşilor neamului” ŞI NU AU NICI LOGICĂ NICI BUN SIMŢ ŞI NIMIC SFÂNT şi nici corespondent în nici o ţară din lume. Militarii au pensii militare aşa cum există şi în alte ţări membre NATO. Adevărul este că acea anexă este ţinută la secret pentru a se putea face cu ea ce s-a făcut în perioada Oprea când pensiile au fost calculate după bunul plac al condeierilor sau apartenenţa la UNPR.
     La fel de adevărat este că aceleaşi norme mai prevăd şi unele aberaţii prin care unele funcţii ale celor din servicii sau de pe la birouri privilegiate au fost încadrate la „alte condiţii” sau speciale fără nici o justificare, doar aşa pentru că ochii albaştri si-au impus punctul de vedere.
     Această anexă este practic secretizată pentru a nu şti militarii, nu civilii ce conţine şi a nu se isca discuţii interne. Aşa s-a făcut că datorită unui ordin interpretativ dar ilegal al domnului -îmi vine greu să spun general- Seserman mulţi pensionari nu au putut beneficia şi nici măcar avea cunoştinţă de prevederile HG-1019 CARE COMPLETA, NU MODIFICA ŞI NICI ÎNLOCUIA HG -1294. Datorită acestor secrete şi secretizări, pensia multor militari a fluctuat fără nici o explicaţie, după cum bătea vântul iar deciziile de pensionare curgeau câte 2-3 într-un plic. Este timpul să se pună capăt acestei bătăi de joc şi să se dea dreptul militarilor să ştie cum li se calculează pensia, FIE CĂ SE DESECRETIZEAZĂ ANEXA ŞI TOATE DOCUMENTELE PRIVIND CALCULUL PENSIEI, FIE CĂ ACESTE DOCUMENTE SE PUN LA DISPOZIŢIA PENSIONARULUI, SPRE STUDIU, ÎN CMZ-uri, pentru că ESTE NECONSTITUŢIONAL SĂ CALCULEZI SALARIUL SAU PENSIA CUIVA FĂRĂ A-I DA DREPTUL SĂ VERIFICE DACĂ DOCUMENTELE ŞI CALCULELE SUNT CORECTE.
    2. Faţă de precedentul ordin, M116/2012, abrogat prin prezentul ordin, se constată următoarele date, unele pozitive, altele negative, după cum urmează:
Pozitive:
     a. Art.5(1) prevede că locurile de muncă în condiţii deosebite, speciale şi alte condiţii se stabilesc de comandantul fiecărei structuri, la propunerea unei comisii din care fac parte 6 ofiţeri. În vechiul ordin, această comisie nu exista, comandantul având drept de viaţă şi de moarte.
    b. Art6(1)specifică faptul că veridicitatea datelor din fişa cu evidenţa locurilor de muncă ale personalului este certificată de şeful structurii resurse umane a fiecărei unităţi, cu semnătură şi notarea „certific exactitatea datelor” ceea ce duce la o asumare a răspunderii de către cineva, nu ca până acum, când nimeni nu era responsabil şi nu putea fi tras la răspundere pentru greşelile în calculul pensiei.
     c. Art.9(1,2) dă dreptul celor care participă la cursuri de specialitate să beneficieze de condiţiile specifice locului unde şi-au desfăşurat cursurile şi activităţilor desfăşurate. Până acum, cei care participau la cursuri sau specializări, erau trecuţi pe perioada respectivă la condiţii normale, indiferent că erau cursuri DIU, de bucătari sau cursuri unde se făcea paraşutism, alpinism sau scufundări.
     d. Art 9(3) prevede că cei care au făcut parte din comisiile de asanare beneficiază pe tot anul de „alte condiţii” dacă au efectuat cel puţin o astfel de activitate în anul respectiv.
e. Art.10(5) prevede de asemenea că certificarea datelor cu privire la locurile de muncă transmise de unităţile unde a fost detaşat militarul se face atât de şeful de cadre cât şi de comandantul unităţii, cu semnătură şi ştampilă, asigurând astfel o mai mare responsabilitate pentru cel care până acum semna ca primarul.
Negative :
     a. Art 6(6) prevede că fişa de evidenţă cu locurile de muncă se întocmeşte pe baza documentaţiei existente la unitate (pentru cei care urmează să iasă la pensie) sau a adeverinţei eliberate de unităţile deţinătoare de arhive sau memorii, (pentru cei deja pensionaţi) la cererea beneficiarului. „ Adeverinţele se solicită de către persoanele interesate unităţilor militare în care au fost încadrate ori structurilor care au preluat arhivele unităţilor militare desfiinţate, transformate sau redimensionate, numai pentru situaţiile în care condiţiile de muncă deosebite, condiţiile speciale şi alte condiţii nu rezultă cu certitudine sau nu au fost evidenţiate în memoriul original/dosarul personal.” Întrebare de baraj pentru domnul ministru Motoc, cel care a semnat acest ordin verificat juridic- probabil – de domnul Maciu: de unde ştie beneficiarul pensionar dacă datele “ nu rezultă cu certitudine sau nu au fost evidenţiate în memorial original,, atâta vreme cât nu este deţinător de arhivă şi nici nu are acces la criteriile de stabilire a condiţiilor de muncă, anexa fiind secretizată? Domnule ministru, ce spuneţi nu stabiliţi o responsabilitate şi pentru cei care semnează ordine fără să le înţeleagă?
     b. Art.6(8) prevede că : „Pentru situaţiile în care condiţiile de muncă deosebite, condiţii speciale şi alte condiţii nu rezultă cu certitudine, nu au fost evidenţiate în memoriul original/dosarul personal ori încadrarea în acestea a fost reconsiderată, centrele militare/ structurile militare care au în păstrare memoriile originale/ dosarele personale ale personalului militar în rezervă/retragere, la cerere,întreprind toate demersurile necesare în scopul obţinerii adeverinţelor de la unităţile militare în care acestea au fost încadrate ori de la structurile care au preluat arhivele unităţilor militare desfiinţate, transformate sau redimensionate.” Aici intervin două aspecte.

     Primul este că nu se specifică cine trebuie să facă cererea şi cui anume.

     A doua problemă este ca şi în cazul de mai sus- că cel care se presupune că ar trebui să facă cererea, respectiv pensionarul, nu are de unde să ştie dacă datele sunt corecte/complete sau nu, pentru că nu are la dispoziţie nici datele, nici anexa despre care vorbeam. În această situaţie, pensionarul rămâne cu situaţia întocmită greşit sau incomplet.      Poate îi spune cineva domnului ministru să facă necesarele corecturi, pentru că noi pensionarii nu putem pune în practică prevederile art 6.
     c. Art.13. prevede că „Centrele militare sau structurile militare, care au în păstrare memoriile originale/dosarele personale ale personalului militar în rezervă/retragere, la cererea acestuia, înaintează fişele cu locurile de muncă/adeverinţele caselor de pensii sectoriale ale Ministerului Apărării Naţionale, Ministerului Afacerilor Interne şi Serviciului Român de Informaţii sau celorlalte instituţii din sistemul de apărare, ordine publică şi securitate naţională.” Întrebare: de ce este nevoit pensionarul să facă această cerere? Ne întoarcem la situaţia din 2010?Nu cumva şi doamna Lupu a rămas pe undeva prin structuri? Domnul Motoc nu cunoaşte sau nu îşi aminteşte scandalul generat de trimiterea pensionarilor pe la unităţile deţinătoare de arhivă? ASTA ESTE REFORMA ŞI REPARAŢIA PE CARE O PROMITE GUVERNUL CIOLOŞ ŞI O APLICĂ DOMNUL MOTOC? Sau domnul Motoc speră ca unii pensionari să nu cunoască sau să nu mai fie în măsură să facă aceste cereri şi astfel bugetul ministerului să aibă “de suferit” cât mai puţin? Sunteţi cinic domnule ministru şi începeţi să semănaţi cu Boc.

     3. Există în lege un articol care ridică mari semne de întrebare. Ori eu nu înţeleg şi atunci îmi cer scuze pentru incompetenţă, ori ne aflăm în faţa unei declaraţii ciudate. Art 11 al Ordinului M-123 spune că :„Personalul militar care lucrează în condiţii de muncă deosebite sau condiţii speciale potrivit Legii nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificările şi completările ulterioare, altele decât cele prevăzute în anexa nr. 1 la Hotărârea Guvernului nr. 1.294/2001, cu modificările ulterioare, beneficiază de încadrarea în condiţii de muncă potrivit legii.”
     Întrebări:
     – Care sunt acele prevederi, altele decât cele prevăzute în anexa 1 a HG 1294 ŞI DE CE UNII BENEFICIAZĂ DE UNELE PREVEDERI IAR ALŢII NU? Uită domnul ministru că unul din principiile L- 223 pe care spune că o aplică este EGALITATEA DE TRATAMENT? Să fie oare acele prevederi, cele conţinute de HG-1019? Dacă da, de ce se aplică numai celor ieşiţi la pensie în baza Legii 263 şi nu tuturor pensionarilor aşa cum ar fi trebuit şi cum specifică chiar Legea 223, pentru că aceasta menţionează că toţi pensionarii aflaţi în plată beneficiază de prevederile HG1294 CU MODIFICĂRILE ŞI COMPLETĂRILE ULTERIOARE, deci inclusiv HG-1019, care completează, nu anulează HG-1294. Se face din nou discriminare? Eu ştiam că Seserman a ieşit la pensie, sau a fost reîncadrat pe funcţie civilă, ca alţii, nu spun cine, cumnaţi importanţi.
     – Ce înseamnă că aceştia beneficiază de “încadrarea în condiţile de muncă potrivit legii” ? Din modul în care este formulat articolul, rezultă că ori doar ei beneficiază de încadrarea în condiţiile de muncă conform legii, iar ceilalţi nu, ori că aceştia nu au beneficiat până acuma de condiţii de muncă conform legii şi de acuma vor beneficia. ORICUM AR FI, ARTICOLUL RIDICĂ MARI SEMNE DE ÎNTREBARE VIZAVI ATÂT DE INTENŢIILE CÂT ŞI DE EXPRIMAREA CELUI CARE L-A CONCEPUT.
     4. Şi acum un alt aspect foarte ciudat, EU I-AS SPUNE PENAL. Deşi nici L-223/2015, nici Ordinul M 123/2015 şi nici OUG 57/2015 nu prevăd nimic despre categoria celor pensionaţi înainte de 2011, PRIVIND CONDIŢIILE DE MUNCĂ, pe pagina MApN la rubrica pensii militare, acolo unde găsim informaţiile privind documentele care dirijează pensiile militare, găsim printre precizările Casei de pensii Sectoriale a MApN la punctul 1, „Informaţii esenţiale pentru beneficiarii Legii nr. 223/2015″, la punctul 5, există indicaţia ca cei care au fost pensionaţi înainte de 1 Ianuarie 2011, să “adreseze o solicitare centrelor militare în a căror rază teritorială îşi au domiciliul, în vederea REÎNCADRĂRII ACTIVITĂŢILOR DESFĂŞURATE ÎN CONDIŢII DE MUNCĂ similar prevederilor aplicabile militarilor în activitate, în conformitate cu legislaţia actuală. HOPA HENŢ! Cum prevederea respectivă nu este trecută nici în lege şi nici în ordinul ministrului, dar nici explicată, solicit pe această cale celor care au făcut precizarea să specifice în baza cărui ordin au cerut ceva neprevăzut în lege şi nici în metodologie.

     Cum mintea încă mă mai duce, pot intui care este motivul acestei cereri. Cei ieşiţi la pensie până în 2011 nu au beneficiat –ÎN MOD ABUZIV ŞI ILEGAL – de prevederile HG -1019 iar acum se urmăreşte –probabil- repararea acestei ilegalităţi, DAR FĂRĂ A SE RECUNOAŞTE OFICIAL CĂ S-AU COMIS ABUZURI. M-aş bucura să fie aşa, dar nu este suficient, pentru că în baza aceleiaşi HG-1019 regimul Oprea, MApN, prin domnul colonel – în rezervă în acest moment, dar şef al CMZ Bucureşti în acel moment- Viorel Stoica a emis în anul 2012 o serie de documente ILEGALE, cu caracter penal numite „completare la fişa cu locurile de muncă” prin care pensiile unor pensionari, care scăzuseră considerabil în urma recalculării şi revizuirii, au fost „ajustate” în aşa fel încât să nu provoace scandal în masă în rândul pensionarilor şi să amelioreze şocul. Numai că odată cu schimbarea regimului, după luna Mai 2012 o comisie a noului ministru a constatat cădocumentele erau întocmite ilegal pentru că CMZ Bucureşti nu avea nici un drept să elibereze astfel de documente pentru persoane care nu îşi desfăşuraseră activitatea în zona sa de activitate şi astfel începând cu luna Mai pensiile acestora au fost din nou ciuntite şi ei puşi să dea banii înapoi deşi nu ei comiseseră ilegalitatea. Sper că pensionarii îşi mai amintesc calvarul deciziilor din perioada respectivă, calvar datorat aplicării acestei HG după cum ordona partidul de suflet al domnilor Pricină şi Iliescu. Deşi comisia respectivă a constatat emiterea unor documente ilegale, (contrare art 1. Alin 2 din OG1/2011), nici până în ziua de azi emitentul şi semnatarul acelor documente, care au cauzat drame în unele familii, nu a fost tras la răspundere, iar personajul sau personajele îşi mănâncă liniştiţi pensia ca şi domnul Vişinescu până acum un an. Se gândeşte cineva să facă lumină şi dreptate în acest caz domnule Motoc sau mergeţi pe burtă ca şi până acum cu doamna Oti la timonă?

     Deci nu cumva această indicaţie venită din partea Casei de Pensii Sectorială a MApN este menită să corecteze greşeala sau abuzul generat de neaplicarea HG-1019 celor pensionaţi înainte de 2011? ÎN ACEST CAZ, REPARAŢIA NU ESTE COMPLETĂ, PENTRU CĂ PENSIONARII TREBUIE SĂ PRIMEASCĂ NU NUMAI DREPTURILE CUVENITE DE ACUM ÎNCOLO CI ŞI PE CELE DE CARE NU AU BENEFICIAT ÎN PERIOADA 2011 -2016, RESPECTIV DIFERENŢELE DINTRE SUMELE DATORATE APLICĂRII HG-1019 ŞI CELE PRIMITE ÎN PERIOADA 2011-2016.
     De aceea eu consider că şeful casei de pensii este dator cu lămurirea acestui aspect a acestui punct 5 din informaţiile postate pe pagina MApN, cu atât mai mult cu cât nici în Legea 223/2015 şi nici în OG-57/2015 sau ordinul M-123/2015 nu se face referire la această obligaţie sau prevedere. CINE RĂSPUNDE? Dar pentru ilegalităţile comise şi pierderile de vieţi datorate acestor abuzuri până acum ?

     Poate cei care se vor întâlni luni 11.01.2016 pentru a discuta prevederile OUG-57 sau pentru a celebra nu ştiu câţi ani de la înfiinţare, sau pentru a marca o nouă activitate şi a se felicita, vor pune în discuţie şi acest subiect şi vor găsi printre activităţile viitoare şi o sesizare către domnul ministru prin care să solicite lămuririle ŞI REPARAŢIILE de rigoare.

     Sugestii :
     Având în vedere cele expuse mai sus, sugerez celor care vor să pună în aplicare instrucţiunile, sfaturile şi prevederile ultimelor documente să facă aceste cereri şi să ceară în ele, atât şefului Casei de pensii cât şi şefilor CMZ să aplice prevederile L223/2015, OUG-57/2015 şi ordinului ministrului apărării naţionale M-123/2015 cu privire la calcularea pensiei, fără a specifica ce date trebuie să le înainteze sau să transmită, pentru a nu se trezi cu răspunsuri gen”Datele cerute nu sunt prevăzute în lege, vă rugăm reveniţi cu precizări” sau „datele nu se regăsesc în baza noastră de date, faceţi altă cerere prin care să vă căutăm datele”. Practic, nu e nevoie de aceste cereri atâta vreme cât pensionarul nu ştie ce date există la CMZ sau dacă sunt complete sau nu şi nu ştie nici în ce condiţii beneficiază de condiţii de muncă, anexele fiind secrete, iar Casa de Pensii şi CMZ ul ştiu ce date sunt necesare şi unde să le găsească, din memoriul personal. Cerând însă să aplice prevederile legii, îi obligaţi să îşi ia toate măsurile şi să caute toate datele fără a mai fi nevoie de altă cerere, pentru că ea este acoperită de cererea de a fi respectată legea.

     Numai că cei care au întocmit aceste ordine absurde speră ca militarii să nu facă aceste cereri sau speră că până să le „găsească” ei şi să dea răspuns cererilor, pensionarul trece în lumea celor drepţi şi aşa scutesc statul de plata unor drepturi cuvenite.


     Pentru a evita acest neajuns recomand celor care fac aceste cereri ( mai ales celor care fac cerere pentru recuperarea unor sume) să specifice în cerere că în cazul în care din motive obiective nu vor putea intra în posesia drepturilor cuvenite, acestea să fie înmânate unuia din membrii de familie, specificând numele şi datele de identificare ale acestuia. În felul acesta Casa de Pensii este obligată să dea aceste drepturi moştenitorului în cazuri de deces. Altfel, aceştia nu vor primi nimic pentru că cererea este făcută în nume personal iar pentru a intra în posesia sumelor (sau a unei părţi din ele) moştenitorii vor trebui să facă şi ei altă cerere, dar legea nu specifică ce se întâmplă în acest caz şi pe acest viciu legislativ contează şi legiuitorul să mai „recupereze” unele sume.

http://cps.mapn.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/Doc223/Ordinul%20ministrului%20apararii%20nationale%20nr.%20123%202015.pdf

http://cps.mapn.ro/app/webroot/fileslib/upload/files/Doc223/Informatii%20esentiale%20pentru%20beneficiarii%20Legii%20223%20din%202015.pdf

http://lege5.ro/en/Gratuit/gmydcmjt/hotararea-nr-1294-2001-privind-stabilirea-locurilor-de-munca-si-activitatilor-cu-conditii-deosebite-conditii-speciale-si-alte-conditii-specifice-pentru-cadrele-militare-in-activitate

http://www.huhurez.com/2014/03/anexa-nr1-la-hg-12942001-cu-conditiile.html

Un comentariu:

  1. va salut
    la data trecerii in rezerva ( 03.03.1990) eram Lt. maj. geniu.
    referitor la art 9 pct 3 :
    am solicitat UM la care am lucrat o adresa din care sa rezulte sedintele de distrugeri la care am participat . din adresa nu rezulta ca am facut sau nu , parte din comisia de asanare. In schimb , regulamentul G 4 , manualul de distrugeri prevede ca la terminarea sedintelor de distrugeri se efectueaza asanarea terenului.
    Nici nu mai stiu daca in Proiect sau OZU se facea vreo specificatie referitoare la asanarea terenului, oricum regulamentul prevede ca se efectueaza.
    Dupa aparitia legii 223/2015, am solicitat pensie pentru activitatea de militar.
    Am fost incadrat in grupa 1 de munca, asta insemnind un spor de 1.5 la anii lucrati.
    Sa inteleg ca adresa de la UM , neavind specificatia "a facut parte din echipa de asanare " , nu a fost luata in considerare ? sau sa abrogat ordinul M 123/2015 ?pentru un eventual raspuns va rog contact la adresa de mail mihaieuegn1959@gmail.com

    RăspundețiȘtergere